17
فوریه

دلایل گرم نکردن کولر گازی

دلایل کاهش سرمای کولر گازی

دلایل گرم نکردن کولر گازی

کولر گازی به عنوان یکی از کاربردی ترین لوازم خانگی شناخته می‌شود که در چند سال اخیر در میان مردم محبوبیت بالایی پیدا کرده است، برندها و شرکت‌های زیادی در زمینه تولید این سیستم‌ها فعالیت دارند.(دلایل کاهش سرمای کولر گازی)

با توجه به آنکه معمولا کولر گازی در یک محل مشخص نصب می‌شود و کمتر جابجا و تعویض می‌شود، شرکت‌های تولید کننده سعی کرده اند امروزه علاوه بر قابلیت سرمایشی این لوازم، قابلیت گرمایشی نیز برای آنها در نظر بگیرند تا بتوان در فصول سرد سال نیز از آنها استفاده کرد. کولر گازی مانند تمامی‌لوازم دیگر مصرف دارای یک طول عمر و دوام مشخصی است و بعد از مدتی استفاده می‌تواند دچار ایرادات و اشکالاتی شود.

دلایل اصلی کار نکردن ظرفیت گرمایشی و گرم نکردن کولر گازی

در صورتی که کولر گازی به صورت مستمر سرویس نشود و از آن به خوبی نگهداری نشود می‌تواند با  مشکلات عدیده ای روبه رو شود و حتی منجر به هزینه‌های زیادی شود. از مهم ترین مشکلاتی که برای این سیستم‌ها پیش می‌آید می‌توان به عدم تولید باد گرم اشاره کرد که در فصول سرد سال بسیار حائز اهمیت است. البته باید به این نکته توجه داشت که تعدادی از اجاره کولرهای گازی فقط دارای ظرفیت سرمایشی هستند و به ظرفیت گرمایشی مجهز نیستند.

کولر گازی‌هایی که دارای ظرفیت گرمایشی هستند دارای قطعاتی مانند شیر چهار طرفه، شیر یکطرفه، برد کولر گازی، فن، کمپرسور، اواپراتور و کندانسور می‌باشند. گرم نکردن اجاره کولر گازی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهم ترین آنها به شرح زیر می‌باشد:

  • عدم تولید باد گرم

در هنگام روشن کردن کولر گازی و قبل از هر چیزی لازم است که از انتخاب گزینه گرمایش (Heat) مطمئن شوید و آن را بر روی دمای مورد نظر خود تنظیم کنید. در صورتی که کولر بر روی ظرفیت سرمایش خود تنظیم شده باشد قطعا باد گرم تولید نخواهد کرد و حتی محیط را خنک تر خواهد کرد.

عدم تولید باد گرم

  • خراب شدن شیر چهار طرفه کولر گازی

در صورتی که این شیر با اشکالی مواجه شود و یا خراب شده باشد می‌تواند از تولید باد گرم کولر گازی جلوگیری کند و یا آن را با اختلال مواجه کند. در صورتی که کولر گازی در حالت سرمایش قرار داشته باشد و فشار آن بسیار بالا یا بسیار پایین باشد می‌تواند نشان از خراب شدن این شیر داشته باشد و لازم است که تعمیر یا تعویض شود.

  • خرابی سنسور دمایی کولر گازی

یکی دیگر از دلایل رایج گرم نکردن کولر گازی در زمستان معیوب شدن سنسور دمایی یا ترمیستور دستگاه می باشد. در پرتو تعبیه این قطعه در ساختار کولر گازی، قابلیت تشخیص دما به راحتی امکان پذیر می گردد. با تغییر دما، مقاومت سنسور دمایی نیز تغییر پیدا می کند. تغییرات ایجاد شده به برد دستگاه ارسال شده و فرمان مناسب متناسب با دمای هوا صادر می شود.

در صورت خرابی سنسور دمایی این چرخه معیوب شده و هوای سرد در فصل زمستان تولید می گردد. با تعمیر یا تعویض این قطعه مشکلات ناشی از آن نیز برطرف می گردد.

عدم تولید باد گرم

  • شارژ بیش از حد مجاز کولر گازی

کولر گازی باید به صورت استاندارد شارژ شود و فشار هوای آن به صورت میانگین از 300 تا 320 psi باشد و چنانچه فشار آن از این مقدار بیشتر باشد می‌تواند باعث ایجاد اختلال در گرمازایی کولر شود و نتواند به خوبی محیط را گرم کند.

  • یخ زدن کندانسور کولرگازی

همانطور که گفته شد کندانسور یکی از قطعات مهم و کاربردی در کولرهای گازی است و یکی از اصلی ترین دلایل گرم نکردن کولر گازی می‌تواند یخ زدن این قطعه باشد. در صورتی که برد کولر گازی یا سنسور آن دچار مشکل شده باشد و عملکرد آن مختل شده باشد فرمان شروع به کار ارسال هوای گرم به کندانسور صادر نشود می‌تواند باعث یخ زدن کندانسور شود که در نهایت می‌تواند از تولید باد گرم جلوگیری کند

یخ زدن کولر گازی

  • خرابی ترموستات کولر گازی

یکی از شایع ترین دلایل گرم نکردن کولر گازی در زمستان را باید مربوط به معیوب شدن قطعه ترموستات دانست. در صورت خرابی ترموستات، قابلیت گرم کردن و تامین گرمایش کولر گازی امکان پذیر نمی گردد.

  • خراب شدن برد کولر گازی

همانطور که گفته شد برد کولر گازی مرکز اصلی فرماندهی کولر گازی است که تمام پیام‌ها را به قطعات دیگر ارسال می‌کند. در صورتی که برد کولر گازی با مشکلی مواجه شود می‌تواند مشکلات زیادی را برای کولر گازی پیش می‌آید که گرم نکردن و عدم تولید هوای گرم یکی از این ایرادات است. برای بررسی برد کولر گازی لازم است که افراد متخصص و با دانش اقدام کنند و در صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کنند.

  • معیوب بودن فن داخلی کولر گازی

کار نکردن یا معیوب بودن فون داخلی کولر گازی نیز می‌تواند یکی از دلایل اصلی گردم نکردن کولر گازی باشد. شاید حتی کولر به خوبی هوای گرم تولید کند اما فن کولر به شیوه ای عمل نکند که هوا را به محیط تزریق کند. بنابراین فن کولر باید بررسی شود و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود.

  • خراب شدن سنسورهای کولر گازی

همانطور که گفته شد سنسورهای کولر گازی به همراه برد دستگاه از اهمیت بالایی برخوردارند و در صورتی که دچار مشکل شوند می‌تواند مشکلاتی برای کولر به وجود بیاورد که گرم نکردن محیط یکی از آنها است. سنسورهای کولر گازی باید بررسی شوند در صورت نیاز تعویض شوند.

  • کثیف بودن فیلترهای کولر گازی

علت گرم نکردن کولر گازی در زمستان می تواند به دلیل وجود آلودگی و کثیفی در فیلترهای هوای تعبیه شده در ساختار دستگاه باشد. گفتنی است که فیلتر هوا در عملکرد و کارکرد بهینه و درست کولر گازی نقش برجسته و بارزی ایفا می نماید.

برخورداری از فیلترهای تمیز و سالم، راندمان سرمایشی و گرمایشی و در کل بهره وری کولر گازی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. همچنین، عدم تعویض فیلترها می‌تواند به تدریج منجر به خرابی و معیوب شدن قطعات کولر گازی شود.

کثیف بودن فیلترهای کولر گازی

  • کولر گازی نیاز به شارژ گاز دارد

همانطور که شارژ بیشتر از حد مجاز کولر می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند و باعث گرم نکردن آن شود، کمبود گاز نیز می‌تواند دلیل گرم نکردن کولر گازی باشد، بنابراین لازم است که کولر گازی به صورت مداوم و استاندارد شارژ شود.

  • خراب شدن کمپرسور کولر گازی

کمپرسور را می‌توان اصلی ترین قسمت کولر گازی دانست. معمولا از 3 نوع مختلف کمپرسور در کولرها استفاده می‌شود که هر کدام دارای یک مکانیسم خاص برای انتقال گاز مبرد هستند و می‌توانند فضا را به تعادل دمایی برسانند. در صورتی که کمپرسور دچار مشکل شود نمی‌تواند روند عملکرد خود را اجرایی کند و هم در تولید گرما و هم سرما دچار مشکل خواهد شد.

  • نیم سوز شدن موتور کمپرسور یا موتور فن

در صورتی که موتور کمپرسور یا موتور فن نیمسوز شود می‌تواند بعد از مدتی استفاده باعث ایجاد اختلال در کارکرد کولر شود و حتی منجر به خاموش شدن آن شود. یکی از علت‌های اصلی گرم نکردم کولر گازی همین مورد است و لازم است که موتور کمپرسور و فن بررسی شوند و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شوند.

نیم سوز شدن موتور کمپرسور یا موتور فن

توصیه‌های استفاده از کولرهی گازی در فصول مختلف سال

  • هر ساله و قبل از استفاده از کولر گازی سعی کنید به صورت کامل آن را سرویس کنید
  • از اتصالات سیستم و برقکشی ساختمان مطمئن باشد تا مشکلات جدی پیش نیاید
  • محل نصب پنل‌های داخلی و خارجی کولر را با حساسیت بالا انتخاب کنید تا طول عمر دستگاه بالا رود
  • از کولری با ظرفیت و موتور مناسب با مساحت و محیط جغرافیایی استفاده کنید.

اصول نگهداری از کولر گازی

با نگهداری و سرویس اصولی و درست می‌توان طول عمر مفید قطعات و بهره وری و راندمان کولر گازی را به میزان چشمگیری ارتقا بخشید.

یکی از اصول مهم در این زمینه نصب کولر گازی به دور از آب و رطوبت و تابش مستقیم نور آفتاب می باشد. همچنین، قراردادن فضای مطلوب در قسمت پشت کولر گازی، زمینه مناسب برای گردش هوا را فراهم می آورد.

قراردادن ترموستات دستگاه بر روی دمای مناسب، مانع از استهلاک و خرابی و معیوب شدن این قطعه می شود. در نظر گرفتن فیوز مستقل، برای حفاظت از کولر گازی در برابر نوسانات برق کمک شایانی می نماید.

ناگفته نماند که خرابی و معیوب شدن دمنده ها، عدم تناسب ظرفیت گرمایش دستگاه با فضای ساختمان، بروز نقص فنی در چرخه گرمایش، خرابی فن پنل خارجی و معیوب شدن برد فرمان را می‌توان از دیگر دلایل مهم و علت گرم نکردن کولر گازی در زمستان قلمداد نمود.

تهران پارتیکو

تهران پارتیکو مجری تهویه مطبوع مراسمات مختلف شما از جمله : سمینارها،کنفرانس ها ،همایش ها ،نمایشگاه ها،و تمامی مراسم ها و  جشن های شما در محیط های باز و بسته می باشد. یکی از مهم ترین مزیت های اجاره وسایل و تجهیزات نمایشگاهی و تجهیزات مراسم از تهران پارتیکو برخورداری از تجربه چندین ساله کارشناسان خبره و دلسوز ماست که در همه مراحل اعم از انتخاب، ارسال و نصب تجهیزات در کنار شما بوده و برای هرچه بهتر شدن مراسم و نمایشگاه شما را کمک و همراهی می کنند.

جهت اطلاعات بیشتر با کار شناسان ما در تهران پارتیکو تماس حاصل فرمایید.