11
فوریه

علت صدای زیاد کولر گازی و رفع آن

صدای کولر

علت صدای زیاد کولر گازی

کولرهای گازی یکی از پر کاربردترین وسایل برقی در محیط‌های بسته می‌باشند. معمولا یکی از مشکلات کولرهای گازی بعد از مدتی فعالیت سر و صدای زیاد آنهاست که بسیاری از مصرف کنندگان را شاکی می کند. از مجموع علت صدای زیاد کولر گازی بروز مشکل در یونیت داخلی و یونیت خارجی می‌باشد.

در اکثر مواقع کولر‌های گازی سر و صدای زیادی تولید می‌کنند که در ادامه شما را با علت صدای زیاد کولر گازی آشنا می‌کنیم. تیم متخصص و با تجربه تهران پارتیکو همواره شما را در برطرف کردن مشکلات شما همراهی می کند.

دلیل اصلی سر و صدا از پنل داخلی معمولا می تواند مرتبط با بلوور و یا اجزا مرتبط با آن باشد، اما گاهی صدا از پنل خارجی است. به دلیل ارتباطی که این پنل با پنل داخلی دارد معمولا اگر صدایی از پنل خارجی هم تولید شود هرچند اگر این صدا کم باشد ولی باز وارد محیط خانه می شود.

موتور و یا کمپرسور کولر گازی عموما منشا اصلی این سر و صدا است، معمولا با فرسوده شدن و یا گذر زمان از نصب کولر گازی و بعد از چند سال این صدا کمی بیشتر می شود. این موضوع خیلی غیر طبیعی نیست و عمدتا به دلیل عدم سرویس کولر گازی در زمان های مناسب بوده و با یک سرویس و تمیز کاری معمولا صدای کمپرسور قطع می شود.

قبلا در مقاله انواع کمپرسور در کولر گازی نحوه تست کمپرسور را کاملا توضیح دادیم. علاقمندان به شناخت روش تعمیر کمپرسور بهتر است این مقاله را بصورت دقیقا مطالعه کنند.

چهار حالت کلی ممکن است در تشخیص علت صدای زیاد کمپرسور به ما کمک کند:

  • اولین نکته داغ شدن بیش از اندازه کمپرسور در زمان فعالیت کولر گازی و بوی داغی و یا سوختگی
  • قطع شدن برق در زمان روشن شدن و یا کمی کار کردن کولر گازی
  • نشتی روغن در اطراف کمپرسور
  • لرزش کمپرسور در زمان کار کردن

کمپرسور کولر گازی

هرگاه هر یک از این عوامل به وجود بیاید و کمپرسور صدای زیادی داشته باشد با نشانه های ظاهری می توان یک نتیجه گیری کلی کرد اما در نظر داشته باشید همواره راهکار اصلی تشخیص خرابی کمپرسور تست دقیق آن می باشد.

دلایل صدای زیاد کولر گازی (علت صدای زیاد کولر گازی)

صدای زیاد کولر گازی دلایل زیادی دارد که  در این بخش می‌خواهیم به صورت کلی شما را با آن‌ها آشنا کنیم در ادامه با گروه متخصص تهران پارتیکو همراه باشید.
کولرهای گازی از دو قسمت تشکیل شده اند کندانسور یا یونیت خارجی و هواساز یا یونیت داخلی که امکان بروز مشکل درون هر دوی آن‌ها وجود دارد برای عیب یابی کولر گازی باید هر دوی آن‌ها بررسی شوند و مشکل به وجود آمده که علت صدای زیاد کولر گازی می‌شوند برطرف شود.

  • وجود جسم خارجی در کندانسور

اگر کولرگازی شما در حالت طبیعی کار می کند اما ناگهان صدایی از آن می شنوید احتمال دارد که یک جسم خارجی در داخل آن افتاده باشد به علت اینکه پنل خارجی کولر گازی در فضای بیرون از ساختمان قرار دارد می تواند محلی برای لانه کردن جانوران موزی و یا پرندگان باشد.

در چنین حالتی سریعا دستگاه را خاموش کنید و برق آن را قطع کنید سپس توسط یک چراغ قوه داخل دستگاه را دقیق نگاه کنید. اگر جسم خارجی یا حیوانی بود آن را خارج کنید.

  •  شکستن تیغه های فنشکستن تیغه های فن

ابتدا پره‌های فن موتور را چک کرده و مطمئن می‌شوید که به بدنه برخورد نمی‌کنند و اگر از این موضوع مطمئن شدید به سراغ یاتاقان‌های موتور می‌روید و در صورت خراب بودن آن‌ها یکی دیگر از علت صدای زیاد کولر گازی را جستجو می‌کنید. در برخی از موارد گیر کردن جسمی به تیغه های فن باعث شکسته شدن و تاب برداشتن تیفه های فن می شود. پره های فن را با دقت نگاه کنید اگر انحنایی در آن وجود دارد آن را به حالت اول برگردانید.

  •  تراز نبودن دستگاه

پنل خارجی کولر گازی و پنل داخلی کولر گازی از نظر تراز بودن دارای اهمیت زیادی می باشد . در صورتی که هنگام نصب کولر گازی به تراز نبودن آنها دقت داده نشده باشد این تراز نبودن به مرور زمان باعث می شود که دستگاه به صدا درآید .

در چنین حالتی باید از یک نصاب کولر گازی بخواهید تا برای تراز کردن دستگاه شما در محل حاضر شود تا به رفع مشکل بپردازد.

  •  قاب جلوی کولر گازی

 قاب جلوی کولر گازی

یکی دیگر از دلایل صدای کولر گازی می تواند به علت درست نبستن درب جلوی پنل کولر گازی باشد که هنگام کار کردن کولر گازی باعث ایجاد صدای تق تق و چکش مانند از دستگاه می شود . در چنین حالتی به آرامی قاب جلوی پنل را ببندید.

  • لق شدن پایه های کندانسور

ممکن است مهره ها یا پایه های پنل خارجی کولر گازی شل شده اند و هنگام کار کردن دستگاه صدا می دهند. در چنین حالتی نیاز به آچار کشی دستگاه می باشد.

  •  عدم روغن کاری دستگاه

وقتی موتور فن به درستی روغن کاری نشده باشد ویا دچار مشکل شده باشد می تواند منجر به سر و صدای کولر گازی شود. در چنین حالتی دستگاه را خاموش کنید تا از خسارات بیشتر به دستگاه جلوگیری شود.

برای این کار با یک تعمیرکار کولرگازی تماس بگیرید تا به وسیله تخصص خود با تعمیر کولر گازی به رفع صدای کولر گازی شما بپردازد.

کمپرسور صدا می کند و هم زمان داغ می شود و بوی داغی می دهد؟

داغ شدن کمپرسور کولر گازی

اگر این حالت در کمپرسور دیده شد نشان دهنده دو موضوع اساسی است. در این حالت یا سیم پیچی موتور نیم سوز شده است و یا روتور به بدنه کمپرسور درگیر می شود.

معمولا اگر سیم پیچی کمپرسور بسوزد کمپرسور اصلا روشن نمی شود، اما اگر کمپرسور با صدای زوزه ماننده و خفیفی کار می کند و داغ می شود نشان می دهد که سیم پیچی نیم سوز شده است. در حالت دیگر این است که روتور مشکل پیدا کرده و یا با بدنه و یا داخل سیم پیچ درگیر می شود و تولید صدا می کند.

در هر دو حالت توصیه می شود که کمپرسور کاملا تعویض شود زیرا هزینه تعمیر کمپرسور زیاد است و هر کسی هم این کار را نمی تواند انجام دهد.

تهران پارتیکو

تهران پارتیکو مجری تهویه مطبوع مراسمات مختلف شما از جمله : سمینارها،کنفرانس ها ،همایش ها ،نمایشگاه ها،و تمامی مراسم ها و  جشن های شما در محیط های باز و بسته می باشد. یکی از مهم ترین مزیت های اجاره وسایل و تجهیزات نمایشگاهی و تجهیزات مراسم از تهران پارتیکو برخورداری از تجربه چندین ساله کارشناسان خبره و دلسوز ماست که در همه مراحل اعم از انتخاب، ارسال و نصب تجهیزات در کنار شما بوده و برای هرچه بهتر شدن مراسم و نمایشگاه شما را کمک و همراهی می کنند.

جهت اطلاعات بیشتر با کار شناسان ما در تهران پارتیکو تماس حاصل فرمایید.