10
فوریه

علت یخ زدن کولر گازی

علت یخ زدن کولر گازی

علت یخ زدن کولر گازی

یکی از سوالات متداولی که از تعمیرکارهای کولر گازی پرسیده میشود این است که دلیل یخ زدن کولر گازی (پنل داخلی، کندانسور، لوله بزرگ و کوچک اسپیلت و…) چیست؟ی یا خارجی کولر گازی است. یخ‌زدگی همان برفک زدن کولر گازی هیچ ارتباطی به نوع فصل گرم یا سرد سال ندارد و در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد. معمولا زمانی این اتفاق می‌افتد که یکی از قسمت‌های سیکل خنک‌کننده از کار بیفتد. در این مطلب، علت یخ زدگی کولر گازی را با هم بررسی می‌کنیم و از راه های جلوگیری از آن می گوییم.

گروه تهران پارتیکو با وجود پرسنل متخصص و کارشناس در این حوزه به بررسی این سوال متداول می پردازید.

کولر گازی چطور کار می‌کند؟

بیایید ابتدا با نحوه عملکرد کولر گازی آشنا شویم. کولرگازی برای خنک کردن محیط از فرآیند تبخیر مایع استفاده می‌کند. گاز خنک کننده در این لوله‌ها توسط کمپرسور فشرده می‌شود و به کندانسور می‌رود. در این مرحله گاز خنک کننده سرد شده و به مایع تبدیل می‌شود. این مایع وقتی از لوله‌ها گذر می‌کند، دچار افت فشار می‌گردد. بر اثر افت فشار دمای جوش پایین آمده و باعث ایجاد گرمای مورد نیاز مایع می‌گردد. این ماده وارد اواپراتور می‌شود و گرمای داخل اتاق را می‌گیرد و آن را تهویه و خنک می کند.

علت یخ زدن کولر گازی

چه قطعاتی از کولر گازی دچار برفک می شوند؟

معمولا یخ زدگی و برفک در کولر گازی در قطعات خاصی از آن اتفاق می افتد. پس باید حواستان به بررسی دوره ای این قطعات باشد، بیشترین قطعاتی هستند که با این مشکل روبرو می شوند عبارتند از:

  • کندانسور کولر گازی
  • لوله های ارتباطی بین دو پنل
  • پنل داخلی
  • پنل خارجی
  • اواپراتور

علت یخ زدن کولر گازی چیست؟

اگر بخواهیم برای یخ زدن کولر گازی چند دلیل فنی داشته باشیم، می‌شود به طور خلاصه این موارد را نام برد:

  • محدود شدن جریان هوا روی کویل های اواپراتور یکی از دلایل یخ زدن کولر گازی است

محدود شدن جریان هوا روی کویل های اواپراتور یکی از دلایل یخ زدن کولر گازی است

هنگامی که سیستم تهویه مطبوع شما در فضایی با هوای کافی کار نمی کند، بخشی که هوا را خنک می کند( یعنی همان کویل های اواپراتور) با کاهش دما مواجه شده و در نهایت یخ می زند.

دلیل آن چیست؟ کویل های اواپراتور در واقع یک شبکه بزرگ از کویل های مبرد را تشکیل می دهند و مبرد داخل آن کویل ها می توانند به دمای حداقل 20-10 درجه فارنهایت برسند. زمانی که هوا به اندازه کافی به سیستم وارد شود و از روی کویل ها عبور کند، از یخ زدگی آن ها جلوگیری می شود.

اما هنگامی که هوای گرم کافی از کویل های اواپراتور عبور نکند، اواپراتور به سرعت یخ می زند (و یخ در امتداد حرکت خطوط مبرد تشکیل خواهد شد). فرایند یخ زدن کولر گازی با عبور هوای مرطوب تسریع نیز می شود.

مشکلاتی که می تواند به محدود شدن جریان هوا منجر شود عبارتند از:

– فیلتر هوای مسدود شده
– عدم تنظیم عملکرد شیر انبساطی مایع مبرد
– وجود خاک روی کویل های اواپراتور
– مشکل در فن هوادهی
– دریچه های بسته یا مسدود شده

چه کاری باید برای رفع این مشکل انجام دهید؟

  • فوراً تنظیمات ترموستات را از COOL به OFF تغییر دهید.
  • سپس ترموستات را روی حالت روشن قرار داده و برای مدت 30 دقیقه ساعت صبر کنید و سپس سیستم تهویه مطبوع خود را روشن نمایید.
  • قرار دادن سیستم روی On، فن را روشن کرده در حالی که سیستم عمل خنک سازی را انجام نمی دهد.
  • در این حالت فن کمک می کند تا هوای گرم خانه شما به درون سیستم و از روی کویل های یخ زده عبور کرده و یخ ها ذوب شوند.
  • فیلتر هوا را بررسی کنید. در صورت وجود مشکلی در فیلتر آن را تعویض نمایید.
  • تمام دریچه های برگشت را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها توسط مبلمان / پارچه و غیره مسدود نشده باشند.

چنانچه این مورد یکی از دلایل یخ زدگی کولر گازی نبود و مشکل شما مرتفع نشد، از یک کارشناسی حرفه ای بخواهیم که کولر گازی شما را به خصوص از نظر عملکرد شیر انبساط بررسی و تعمیر نماید.

  • عدم وجود گاز در کولر گازی

عدم وجود گاز در کولر گازی

یکی از دلایل برای برفک زدن کولر گازی، می تواند کم شدن یا نشتی گاز کولر گازی  باشد. اگر کولر گازی شما نشتی داشته باشد، فرآیند سرمایش آن با مشکل مواجه می‌شود، پس پنل داخلی یا لوله‌های آن دچار یخ زدگی می‌شوند. این مشکل با شارژ کردن گاز برطرف می‌شود. اگر با روشن شدن کولر گازی و شروع به کار آن لوله ها شروع به برفک زدن یا یخ زدن می کنند و تا ۱۵ دقیقه پس از روشن شدن دستگاه یخ زدگی لوله ها را مشاهده می کنید، باید حتما به کمک یک متخصص کولر گازی، میزان گاز مبرد کولر را بررسی کنید، ممکن است این گاز دچار نشتی شده باشد یا اینکه میزان آن از حد استاندارد کمتر شده باشد. برای بررسی میزان گاز یا نشتی گاز کولر حتما از یک متخصص کمک بگیرید، برای اینکار می توانید از خدمات تعمیر کولر گازی آچارباز هم استفاده کنید.

اگر یخ زدگی در ساعت‌های سرد روز یعنی پیش از صبح و یا آخر شب اتفاق می‌افتد، در کولرهای پنجره‌ای درجه ترموستات را کم کنید و در کولرهای دو تکه‌ای درجه ترموستات را بالا ببرید به صورتی که کولر به حالت OFF دربیاید.

  • انسداد لوله‌های کولر گازی

وقتی لوله های مویی یا قطعاتی مثل شیر برقی دچار گرفتگی یا انسداد شوند، احتمال یخ زدگی کولر به شدت بالا می‌رود. برای مطالعه بیشتر در مورد لوله مویی می توانید مقاله تمام نکاتی که باید درباره لوله مویی کولر گازی بدانید را مطالعه کنید.

  • کار کردن مداوم کمپرسور

کمپرسور یکی از مهمترین قطعات کولر گازی است. ممکن است برد فرمان کولر،خرابی خود کمپرسور،خرابی سنسور کولر گازی، خرابی کنتاکتور کولر گازی باعث شود که کمپرسور کولر به صورت دایمی و بدون قطع کردن کار کند. این یکسره کار کردن کمپرسور کولر گازی می تواند باعث یخ زدگی در پنل داخلی و لوله های آن بشود.

کمپرسور کولر گازی قلب تپنده آن است و در صورتی که اختلالی در عملکرد آن ایجاد شود باعث یخزدگی در کولر می شود.
انواع کمپرسور در کولر گازی
  • خرابی فن بلوور یا همان فن داخلی اواپراتور

فن بلوور داخلی کولر گازی یکی از مهمترین وظایف را در عملکرد کولر گازی به عهده دارد. به این صورت که این قطعه هوای گرم را به داخل پنل می‌کشد، هوای گرم با برخورد به اواپراتور سرد، به هوای خنک تبدیل شده و به محیط بر‌می‌گردد. اگر فن بلوور یا فن داخلی کولر گازی نتواند هوای سرد تولید شده را از روی اواپراتور یا کویل های داخلی تخلیه کند، پنل داخلی شروع به یخ زدن می‌کند. همچنین اگر فیلترهای هوا کثیف باشند، فن بلوور خراب باشد یا حتی موتور فن سوخته باشد، هوا به طور کامل از روی پنل داخلی رد نمی‌شود و این شروع فرآیند یخ زدگی است.

گاهی اوقات پایین آمدن میزان مبرد یا همان مایع خنک کننده می‌تواند علت یخ زدن اواپراتور کولر گازی باشد. برای حل این مشکل بهتر است، سریع شارژ گاز کولر گازی را انجام دهید.

یکی دیگر از علت‌های یخ زدن اواپراتور کولر گازی، نشت گاز در اواپراتور است. نشتی در کویل کولر گازی نشانه ظاهری خاصی ندارد و گاهی به اندازه یک سوزن است. برای اینکه از نشتی کویل یا اواپراتور مطمئن شوید، باید نگاهی به آن بیاندازید. اگر نقطه خاصی از کویل، دارای یخ زدگی است، این یعنی کویل یا اواپراتور دچار نشتی شده است. متاسفانه برای نشتی اواپراتور راه حل و تعمیری وجود ندارد و باید آن را به سرعت، تعویض کرد.

به یاد داشته باشید نشستن گرد و غبار و آلودگی روی کویل یا اواپراتور کولر گازی، انتقال مایع مبرد به کمپرسور کولر گازی را دچار مشکل خواهد کرد. بنابراین بهتر است برای افزایش عمر مفید و راندمان دستگاه، زمانی را برای سرویس و تعمیر کولر گازی بگذارید.

علت یخ زدگی کولر گازی در زمستان

در درون سیستم کولر گازی، گاز مبرد وجود دارد که این گاز در زمان استفاده از سیستم گرمایش در زمستان باید در داخل کمپرسور گرم شود و از طریق شیر برقی که یک شیر چهار طرفه است به داخل اواپراتور منتقل شود. اواپراتور اسپلیت شامل قطعات آلومینیومی و لوله های مسی است، هوای گرمی که در کمپرسور با گرم کردن گاز کولر تولید شده است وارد این محفظه شده و باعث گرم شدن لوله ها و محیط داخل اواپراتور میشود، این هوای مطبوع گرم به محیط دمیده و هوای سرد مکیده و به بیرون فرستاده می شود. این هوای سرد به اضافه سرمای هوای زمستان می تواند امکان یخ زدگی را بالا ببرد.

خیلی از ما کولر گازی را با هدف سرمایش در تابستان و گرمایش در زمستان تهیه می کنیم، یکی از مشکلاتی هم که در زمستان برای کولر گازی پیش می آید یخ زدگی آن است. دلایل آن را با هم بررسی می کنیم.

  • سنسور بیرونی کولر گازی خراب است

با خراب شدن یا مختل شدن سنسور بیرونی یا برد فرمان کولر گازی، دستور گرم کردن کمپرسور کولر گازی ارسال نمی شود. همین مورد باعث یخ بستن کندانسور کولر گازی می شود.

  • فن کندانسور خراب شده است

وظیفه تولید باد گردم درون موتور در زمستان به عهده فن کندانسور است، اگر فن کندانسور از کار بیفتد باعث یخ بستن و یا برفک زدن کندانسور می شود.

  • شیربرقی خراب شده است

در پمپ های حرارتی کولر گازی نوعی شیر وجود دارد به نام شیر حرارتی، این شیر جهت شارش جریان مبرد را عوض و برعکس می کند. اگر این شیر از کار بیفتد در زمستان هوای سرد بیرون به داخل کولر مکیده می شود و یخ زدگی را ایجاد یا تشدید می کند. علائم خرابی شیر برقی را در مقاله نشانه های خرابی شیر برقی کولر گازی می توانید بخوانید.

  • گاز کولر گازی کم شده است

همانطور که گفته شد، کم شدن گاز کولر گازی چه در زمستان و چه تابستان می تواند یکی از دلایل یخ زدگی کولر گازی شود. کم شدن گاز کولر گازی می تواند دلیل خیلی از اختلالات در دستگاه باشد. یکی از آنها برفک زدن پنل است.

اجاره کولر گازی در تهران پارتیکو

با رعایت این نکات از برفک زدن کولر گازی پیشگیری کنید

  • سرویس کولر گازی را فراموش نکنید. بازدید دوره‌ای از کولر باعث می‌شود از بسیاری ایرادات پیشگیری کنیم. سالم بودن هر یک از قطعات را چک کنید. عدم کارکرد صحیح یا سوختن هر کدام از قسمت‌ها می‌تواند فرآیند یخ زدگی را شروع کند یا به آن سرعت ببخشد.
  • وقتی هوای بیرون سرد است، کولر گازی را تا جایی که می‎‌توانید روی حالت فن قرار دهید. استفاده بیش از حد از حالت سرمایش، باعث یخ زدن سیکل و در نتیجه آن لوله‌ها خواهد شد.
  • شارژ کولر گازی اهمیت خیلی زیادی دارد. کمبود گاز، لوله‌ها را دچار یخ زدگی می‌کند.
  • وقتی به کولر گازی منزلتان نیاز ندارید، آن را خاموش کنید. روشن گذاشتن بی‌وقفه کولر گازی هم مصرف برق را به شدت بالا می‌برد و هم باعث استهلاک و خرابی قطعات داخلی آن می‌شود.

راه حل مشکل یخ زدگی

  1. تعویض فیلتر هوای کولر گازی
  2. بررسی و تمیز کردن کویل اواپراتور کولر گازی
  3. بررسی جریان هوای داخل کولر گازی و مطمئن شدن از بسته نبودن جریان هوا
  4. بررسی فن بلوور و در صورت نیاز تعویض کردن آن
  5. استفاده از حالت فن کولر گازی در زمانی که هوای بیرون منزل سرد است.

باز کردن یخ اواپراتور کولر گازی

در قسمت‌های قبلی تمام مواردی که موجب یخ زدگی کویل یا اواپراتور می‌شود را شرح دادیم. بهتر است برای هرچه بهتر انجام شدن سرویس اواپراتور کولر گازی، از یک متخصص برای تعمیر کولرگازی کمک بگیرید.

کولر گازی را خاموش کنید. اجازه دهید یخ‌هایی که روی کویل کندانسور بسته شده‌اند آب شوند. به یاد داشته باشید، این فرایند ممکن است کمی طول بکشد.

بعد از آب شدن یخ‌ها، کویل کندانسور‌ها را با یک حوله خشک نمائید، اکنون دوباره دستگاه را روشن کنید و با تنظیم کردن فن آن، به آب شدن یخ کویل کولر گازی سرعت ببخشید. بعد از آب شدن یخ کویل یا اواپراتور، نوبت به بررسی کردن فیلتر هوا می‌رسد. اشاره کردیم که کثیف بودن فیلتر هوا، مانع از ورود جریان هوای تازه، به اواپراتور می‌شود. اگر فیلتر هوا کثیف است، باید آن را با نمونه جدید تعویض کنید.

کولر گازی در تهران پارتیکو

علت یخ زدن جلو کولر پنجره ای

بخش جلو کولر گازی پنجره ای در حقیقت اواپراتور کولر گازی قراردارد و یکی از علل یخ زدن این بخش را می توان کمبود گاز مبر دانست. بدلیل بسته بودن سیکل کولر گازی پنجره ای باید دقت کنید اگر کمبود گاز مبر دتشخیص داده شد الزاما اقدام به پیدا کردن نشتی نموده و وپس از نشت یابی گاز مبرد تزریق گردد و گرنه مجددا نشتی ادامه پیدا کرده و مشکل به حالت اول بر می گردد.

قبل از اقدام به گاز زدن به دستگاه از تمیز بودن اواپراتور و بالا نبودن رطوبت محیط اطمینان حاصل نمائید.

علت یخ زدن لوله بزرگ کولر اسپیلت

علل اصلی یخ زدن لوله بزرگ کولر اسپلیت را می توان کمبود گاز مبرد عنوان کرد. وقتی گاز مبرد کولر گازی کم می شود، فشار در اواپراتور کاهش می یابد. در این صورت کاهش فشار باعث کاهش دمای لوله بزرگ می شود و یخ می زند. در شرایطی که لوله موئین دچار گرفتگی شود نیز ممکن است این اتفاق روی دهد.

تهران پارتیکو

تهران پارتیکو مجری تهویه مطبوع مراسمات مختلف شما از جمله : سمینارها،کنفرانس ها ،همایش ها ،نمایشگاه ها،و تمامی مراسم ها و  جشن های شما در محیط های باز و بسته می باشد. یکی از مهم ترین مزیت های اجاره وسایل و تجهیزات نمایشگاهی و تجهیزات مراسم از تهران پارتیکو برخورداری از تجربه چندین ساله کارشناسان خبره و دلسوز ماست که در همه مراحل اعم از انتخاب، ارسال و نصب تجهیزات در کنار شما بوده و برای هرچه بهتر شدن مراسم و نمایشگاه شما را کمک و همراهی می کنند.

جهت اطلاعات بیشتر با کار شناسان ما در تهران پارتیکو تماس حاصل فرمایید.