10
فوریه

کولر گازی اینورتر

مزایا و معایب کولر گازی اینورتر

کولر گازی اینورتر :

کولر گازی اینورتر (اینورتر دی سی) یک سیستم جدید در صنعت تهویه مطبوع کولر گازی اینورتر می باشد که با کم کردن مصرف برق  توانسته گام بزرگی در پیشرفت در این عرضه بردارد البته مزایا و معایبی هم در این زمینه وجود دارد (مزایا و معایب کولر گازی اینورتر) که قطعا با گذر زمان قابل برطرف کردن می باشد. در این مقاله با بخشی از مزایا و معایب این سیستم آشنا خواهید شد.

اینورتر چیست؟

اینورتر یک قطعه الکتریکی است که بر روی موتور یا کمپرسور کولرگازی نصب می شود و عملیات آن را تحت کنترل می گیرد. به این صورت که پس از روشن شدن کولرگازی و رسیدن به دمای مطبوع، کمپرسور خاموش نمی شود بلکه با سرعت بسیار کمی به کار ادامه می دهد. این کار باعث می شود که فضای خنک اتاق به طور ناگهانی گرم نشود و کم کم به دمای اتاق اضافه شود. پس از اینکه دمای اتاق با تشخیص سنسورها به میزان قابل توجهی بالا رفت، سرعت کمپرسور اضافه شده و با سرعت نرمال شروع به کار می کند تا دمای اتاق دوباره پایین آید.(مزایا و معایب کولر گازی اینورتر)

اینورتر دی سی یا اینورتر وی چیست؟

اینورتر در اصل از دو بخش تشکیل شده است :

  • کانورتر converter
  • اینورتر Inverter

اینورتر در اصل مبدل جریان مستقیم به جریان متناوب است پس ابتدا جریات متناوب به جریان مستقیم تبدیل شده و سپس به جریانی متناوب با فرکانس های مختلف تبدیل می گردد .

کار کانورتر تبدیل کردن جریان متناوب به جریان مستقیم کف توسط پل دیود انجام می پذیرد. کار اینورتر این است که با برق DC ورودی به همه ی ترانزیستور برق مورد نیاز سیم پیچ های موتور را تامین نماید .

اینورتر در اصطلاح لوازم خانگی در معنای دور متغیر به کار می رود. در مدل های اینورتر دی سی، بر روی کمپرسور کولر گازی بُرد الکترونیکی دی سی حضور دارد. در واقع این برد الکترونیکی باعث تمایز عملکرد اینورتر دی سی با مدل های عادی می شود. در حالی که موتور اینورتر وی این برد الکترونیکی را ندارد. نام دیگر اینورتر وی، اینورتر خازنی است.

در ادامه به ویژگی هر کدام می پردازیم.

تمامی الکتروموتورهای AC با مشخصات شبکه برق ایران که (220V-50Hz) هست می توانند با حداکثر سرعت ۲۹۰۰ دور در دقیقه چرخش داشته باشند. دو پارامتر ولتاژ و فرکانس بر این سرعت چرخش اثر دارند. درایو ها یا اینورتر با تغییر در میزان این دو پارامتر سرعت گردش الکتروموتورها را تغییر می دهند و کمپرسور کولر گازی هم که یک الکتروموتور در پوسته خود دارد می تواند به سادگی با اینورتر سازگار شود.

در کولر های گازی کم مصرف با نصب اینورتر در مسیر برق ورودی، دستگاه راه اندازی کمپرسور را با سرعت کمتر و آرامتر شروع می کند. اینورتر با کاهش ولتاژ و فرکانس برق ورودی به کمپرسور، سرعت لحظه استارت کمپرسور یا موتور کولر را کاهش و این دو پارامتر را بعد از به حرکت درآمدن کمپرسور، تا حد مطلوب افزایش می دهد.

به همین علت در کولر گازی های اینوتر افت ولتاژ در لحظه شروع به کار کمپرسور پیش نمی آید و شما شاهد کمترین فشار و آسیب به سیم کشی و شبکه برق داخلی ساختمان خواهید بود. از همین رو این کولر گازی ها برای ساختمان هایی با سیم کشی ضعیف بسیار مناسب می باشند. به خصوص در ساختمان های قدیمی که سیستم سیم کشی قدیمی تر و فرسوده است.

مزیت های اینورتر:

مزایا و معایب اینورتر

1. می توانیم از اینورتر جهت خاموش و روشن کردن موتور بدون نیاز به قطع و وصل کردن برق استفاده کنیم .

2. از اینورتر جهت تنظیم سرعت موتور استفاده می گردد.

3. گاز مصرفی در این کولرهای گازی R410a  است که که نسبت به گازهای مصرفی کولرهای قدیمی که R22  است بسیار سردتر می باشد.

4. اینورتر با کاهش ضربه های مکانیکی ، کمک بسیاری به طول عمر مفید قسمت مکانیکی می کند .

5. با استفاده از اینورتر ، بدون نیاز به کنتاکتور می توان به راحتی جهت دور را تغییر داد .

6. زمان هایی که موتور به صورت نوسانی در حالت راستگرد و چپگرد در حال فعالیت است و در همین حین ناخودآگاه خاموش می شود ، اینورتر با جلوگیری از گرم شدن اضافه دستگاه وارد عمل شده و در نهایت مانع از گرم شدن زیاد از حد دستگاه می گردد.

7. اینورتر به دستگاه هنگام راه اندازی کمک بسیاری می کند. بدین صورت که با وجود اینورتر ضربه های ضربه زننده به دستگاه هنگام راه اندازی به قسمت های کوپلینگ ها، گیربکس ها، تسمه ها ، زنجیرها و دیگر بخش ها حذف گشته و این موضوع سبب شده که طول عمر دستگاه خیلی بیشتر شود.

8. فعالیت مهم تر اینورتر جلوگیری از افزایش ولتاژ است و بدین ترتیب به عنوان کنترلگر ولتاژ به شمار آمده و جهت محافظت از دستگاه یک نیاز ضروری می باشد. علاوه بر موارد گفته شده ، از اینورتر جهت کنترل کردن دورهای موتور نیز استفاده می گردد.

9. ما به برق ۳۸۰ ولت سه فاز جهت استفاده از یک موتور الکتریکی نیاز  داریم اما با وجود اینورتر این نیاز کاهش یافته و به ۲۲۰ ولت برق تکفاز شهری در موتورهای زیرKW ۴ تبدیل می شود. به عبارتی به راحتی توانسته یک موتور سه فاز را در شرایط معمولی در خانه راه اندازی کرد.

مزیت های کولر گازی اینورتر :

مزایا و معایب کولر گازی اینورتر

  • مصرف کم برق : یکی از بزرگترین مزیت های این سیستم صرفه جویی در مصرف برق می باشد. این نوع از کولر گازی ۳۰ تا ۶۰ درصد درمصرف برق صرفه جویی می کند.
  • کمتر بودن صدای دستگاه نسبت به مدل های قدیمی تر
  • زیبایی پنل های دستگاه و هماهنگ شدن با متدهای روز دنیا مانند WIFI و…..

معایب اینورتر:

معمولا معایب موجود در اینورتر ها ، با استفاده صحیح ، قابل اصلاح و پیشگیری می باشند.

  • دینامیک روتور

به واسطه برنامه کاربردی اینورتر، ریسک عامل چرخشی که مواجه با سرعت جانبی بحرانی را به همراه دارد ، افزایش یافته و هنگامی که تحریک سرعت اجرا با یکی از فرکانس های طبیعی جانبی روتور همزمان می گردد در این هنگام سرعت جانبی بحران اتفاق می افتد.

  • رزونانس سازه ای

اینورتر ایجاد شرایط رزونانس و نویز کرده که می تواند سطح لرزش بیشتری که به صورت بالقوه برای تجهیزات و محیط مضر می بلشد را ایجاد نماید.

  • ملاحظات اضافی برای اینورتر ها

اینورترها در ایران ، اروپا و دیگر نقاط قابل تطبیق با موتورهایی که از شبکه ۴۰۰ ولت استفاده می کنند، می باشند.

لازم است مونتاژ پرس های هیدرولیک همراه با تنظیم موتوری ارتفاع  و راهنمای جانبی قابل تنظیم صورت می گیرد.

لازم است جهت نصب اینورتر ملاحظات اضافه ، برنامه کاربردی و طراحی مد نظر قرار بگیرد و رعایت شود.

معایب کولر گازی اینورتر :

  • تعمیر این نوع کولر گازی نیاز به دانش فنی بالا دارد بنابراین انجام این کار احتیاج به وجود تعمیرکاران متخصص را دارد.
  • از آنجاییکه همه‌ی برنامه های صادر شده در این سیستم به صورت کاملا دیجیتال می باشد که توسط مادربرد مرکزی صادر می گردد بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل برای این برد به هیچ وجه امکان راه اندازی این سیستم نمی باشد.
  • از معایب کولر گازی اینورتر هزینه بالای این کولر گازی نسبت به سیستم های قدیمی تر کولر گازی است که این افزایش هزینه بین۲۰ تا ۴۰ درصد قابل تغییر می باشد.
  • خریداری از شرکتی که خدمات پس از فروش مناسبی در ایران ندارد امکان مواجه شدن با مشکل جهت تامین قطعات را زیاد می کند.

آیا می توانیم کولر گازی قدیمی را اینورتر دار یا کم مصرف کنیم ؟

خیر، چرا که اینورتر یک وسیله نیست که بر روی کولر گازی نصب شود بلکه اینورتر یک تکنولوژی یا سیستم می باشد که با در کنار هم گذاشتن یک سری سخت افزار و نرم افزار قابلیت استفاده را خواهد داشت.

تهران پارتیکو

تهران پارتیکو مجری تهویه مطبوع مراسمات مختلف شما از جمله : سمینارها،کنفرانس ها ،همایش ها ،نمایشگاه ها،و تمامی مراسم ها و  جشن های شما در محیط های باز و بسته می باشد. یکی از مهم ترین مزیت های اجاره وسایل و تجهیزات نمایشگاهی و تجهیزات مراسم از تهران پارتیکو برخورداری از تجربه چندین ساله کارشناسان خبره و دلسوز ماست که در همه مراحل اعم از انتخاب، ارسال و نصب تجهیزات در کنار شما بوده و برای هرچه بهتر شدن مراسم و نمایشگاه شما را کمک و همراهی می کنند.

جهت اطلاعات بیشتر با کار شناسان ما در تهران پارتیکو تماس حاصل فرمایید.