10
فوریه

انواع کمپرسور در کولر گازی

انواع کمپرسور در کولر گازی

انواع کمپرسور در کولر گازی

کولر گازی به عنوان یکی از پرکاربردترین وسایل در ساختمان، کم کم جای کولرهای آبی را اشغال می‌کند. این کولرها سرما و گرما را در یک دستگاه ایجاد می‌کنند و در واقع به نوعی هم کولر و هم هیتر هستند. در نتیجه برای بسیاری از خانواده‌ها به صرفه‌تر است تا از این وسیله برای گرمایش و سرمایش منزل یا بخشی از آن استفاده کنند. در برخی از شهرهای ایران نیز که بدون استفاده از کولر گازی، زندگی کردن سخت و دشوار و گاهی غیرممکن است. در بین قسمت‌های مختلف تشکیل دهنده این وسیله مهم، کمپرسور کولر گازی از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. (انواع کمپرسور در کولر گازی)

کمپرسور در کولر گازی چیست؟

ساختار کمپرسور کولر گازی

کمپرسور یکی از اصلی ترین قسمت ها در سیستم تهویه مطبوع و کولر گازی به حساب می آیند. این قطعه به این صورت کار می کند که با مصرف کردن انرژی ، گاز مبرد را از قسمت اپراتور کولر گازی مکش می کند و آن را پس از فشرده کردن وارد قسمت کندانسور می کند. به عبارتی دیگر کمپرسور گاز یک دستگاه مکانیکی است که فشار گاز را افزایش و حجم آن را کاهش می‌دهد. کمپرسور هوا نوع خاصی از کمپرسور گاز است.

کمپرسور کولر گازی به ویژه نوع و قدرت آن، یکی از مهمترین پارامترهایی است که باید در هنگام خرید این وسیله مورد توجه قرار گیرد. که بسته به شرایط آب و هوایی متفاوت می باشد. کمپرسور های کولر گازی موجود در بازار، انواع مختلفی دارند که بنا به نوع منطقه جغرافیایی و نوع آب و هوای آن منطقه، باید نوع مناسب انتخاب کنیم. به عنوان مثال کولر گازی پیستونی برای نواحی گرم و جنوب استفاده می شود ولی کمپرسور روتاری برای مناطق مرطوب و سردسیر استفاده می شود.

کمپرسورها دارای انواع مختلفی هستند که از آنها می توان به کمپرسور پیستونی (Reciprocating) ، کمپرسور روتاری (Rotary) و کمپرسور اسکرول (Scroll) اشاره کرد که هر کدام دارای ظرفیت متفاوت و برای اقلیم های آب و هوایی مختلفی دسته بندی می شوند. در زیر به بررسی انواع کمپرسور در کولر گازی می پردازیم.

کمپرسور کولر گازی مدل پیستونی

کمپرسور پیستونی

همانطورکه از اسم این نوع کمپرسور نیز مشخص است، عملیات لازم جهت کمپرس کردن گاز در کولر گازی توسط یک پیستون و سیلندر انجام می‌شود. کمپرسور کولر گازی مدل پیستونی عملیاتی مشابه سیستم احتراق خودرو دارد. البته در اینجا احتراقی ایجا نمی شود. عملیات تراکم و انتقال مبرد یا گاز به این گونه است که مبرد موجود در محفظه کمپرسور توسط یک سیستم مکنده به داخل سیلندر هدایت می‌شود. پیستون به پایین حرکت کرده مبرد را متراکم می‌کند و با فشار زیاد به داخل سیستم کولر گازی می‌فرستد.

این نوع کمپرسور کولر گازی یکی از قدیمی ترین سیستم‌های کمپرسوری است که در کولر مورد استفاده قرار گرفته است و هنوز نیز کاربردهای خاص خود را دارد. کاربرد این نوع کمپرسور بیشتر در مناطق گرمسیر است. در قسمت‌هایی مثل جنوب یا قسمت‌های مرکزی ایران، کمپرسور پیستونی کولر گازی کاربرد زیادی دارد.

مصرف پایین و عمر بالای این نوع از کمپرسور کولر گازی از مزایای آن است. عیب خاصی که می‌توان برای این نوع کولر گازی نام برد، صدای آن است. کولر گازی که کمپرسور پیستونی داشته باشد صدای زیادی تولید می‌کند و گاهی ممکن است این صدا اذیت کننده نیز باشد. البته سرویس کردن آن به طور دوره ای، از صدای آن می‌کاهد.

کمپرسور پیستونی

مزایای کمپرسور پیستونی

  • قیمت مناسب تر
  • رایج بودن
  • وجود تعداد بالای تعمیرکار متخصص این نوع کمپرسور

معایب کمپرسور پیستونی

  • صدای زیاد
  • مصرف بالا
  • راندمان پایین

کمپرسور روتاریکمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری از جمله کمپرسور هایی بسیار متداول است که در کولر گازی ها استفاده می‌شود. این دستگاه با برخورداری از مکانیزم بالا و همچنین قابلیت جا به جایی مثبت از نوع چرخشی در مکان هایی که نیاز به حجم بالایی از فشار هوا است مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً این دستگاه را با میزان ظرفیت های ۷۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ بی تی تولید می کنند. به همین علت این دستگاه قادر است با گردش ۳۶۰ درجه ای تیغه ها در آن، عمل مکش و کمپرس هوا به آسانی صورت می گیرد. زمانی که مبرد وارد فضای کمپرسور روتاری می‌شود، توسط تیغه‌هایی که با سرعت در حال چرخش هستند به سمت قسمت خروجی کمپرس فرستاده می‌شوند. با توجه به نوع ساختار کمپرسور روتاری کولر گازی، عملکرد آن در مناطق سردسیر و مرطوب بهتر است. در نتیجه بیشتر این نوع کولر گازی را در غرب و شمال ایران استفاده میشود.

مزایای کمپرسور روتاری

  • از صدای کمتر نسبت به کمپرسور پیستونی برخوردار است.
  • مصرف کمتری نسبت به کمپرسور پیستونی دارند.
  • تولید گرمای کمتر نسبت به پیستونی
  • مصرف انرژی بسیار کم و موتور بسیار پر قدرت با راندمان بالا
  • مناسب برای کل مناطق ایران

 

معایب کمپرسور روتاری

  • هزینه تعمیرات بیشتر نسبت به کمپرسور پیستونی
  • قیمت بالاتر

کمپرسور روتاری

کمپرسور کولر گازی مدل مارپیچیکمپرسور اسکارل

جدیدترین، به روز ترین و شاید بهترین کمپرسور کولر گازی، نوع مارپیچی است. این نوع از کمپرسور را اسکرال نیز نام گذاری می‌کنند. دو مارپیچ درون این نوع کمپرسور وجود دارد که بر خلاف یکدیگر حرکت می‌کنند. در واقع یکی از کمپرسورها ثابت و دیگری حرکت می‌کند؛ اما نحوه قرارگیری به گونه ای است که یکی برخلاف دیگری حرکت می‌کند. این حرکت به گونه ای تعبیه شده است که هم مبرد را فشرده می‌کند و هم آن را به سمت خروجی هدایت می‌نماید.

این مارپیچ حلزونی کمترین سر و صدا را ایجاد می‌کند، مصرف برق پایینی دارد و به صورت کلی راندمان بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. از کمپرسور اسکرال بیشتر برای کولرهای گازی بزرگ و ظرفیت زیاد استفاده می‌شود.

 

مزایا کمپرسور اسکرال

  • راندمان بالاتر
  • عمر بالاتر
  • صدای کمتر
  • مصرف کمتر و بهینه

 

معایب کمپرسور اسکرال

  • قیمت بالا
  • نصب تنها روی کولر گازی با ظرفیت بالا

کمپرسور اسکارل

موارد تاثیرگذار در انتخاب انواع کمپرسور کولر گازی

برای انتخاب نوع کولر گازی، باید به منطقه محل زندگی خود توجه کنید. اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید، کمپرسور کولر گازی مدل پیستونی بیشتر کاربرد دارد. در نتیجه تعمیرکار بیشتری نیز در این مناطق وجود دارد و بهتر است شما نیز از مدل پیستونی استفاده کنید. در مناطق سردسیر نیز استفاده از کولر گازی با کمپرسور روتاری توصیه می‌شود. البته اگر با هزینه بیشتر مشکلی ندارید و برای فضاهای بزرگ نیاز به کولر گازی داشته باشید، کولر گازی با کمپرسور اسکرال نیز گزینه مناسبی است.

 

بهترین کمپرسور کولر گازی

همانطور که در بخش قبلی اشاره داشتیم انتخاب کمپرسور کولر گازی مناسب و هماهنگ با موتور کولر گازی تا حد زیادی به محیطی که قرار بر استفاده از این دستگاه بوده وابسته است. بنابراین برای انتخاب انواع کمپرسور گازی حتما وابسته به محیط زندگی و شرایط محیطی که وسیله سرمایشی در آن نصب و راه اندازی شده را در نظر داشته باشید.

انواع کمپرسور کولر گازی وابسته به طراحی و قطعات به کار رفته در ساخت آنها در انواع مختلفی از کولر تعبیه شده و نقش پر رنگی در عملکرد بهینه و مطلوب این کولر دارند. بنابراین در هنگام سرویس و تعمیر کولر حتما به وضعیت این قطعه توجه ویژه داشته و برای تعمیر آن از افراد متخصص راهنمایی بخواهید.

کمپرسور کولر گازی

چه زمانی متوجه می‌شویم کمپرسور دچار ایراد شده است؟

  • زمانی که کولر گازی را روشن می‌کنیم، فن داخلی شروع به کار می‌کند ولی بلافاصله فیوز می‌پرد.
  • زمانی که فن بیرونی روشن شود ولی کمپرسور روشن نشود.
  • زمانی که مطمئنید ظرفیت کولری که خریداری کرده‌اید برای ساختمان مناسب است، اما بااین‌حال کولر سرمای کافی تولید نمی‌کند.

در چنین مواقعی که حدس می‌زنید کمپرسور کولر گازی دچار مشکل شده، برای اطمینان از حدس‌تان باید قطعاتی که در مسیر کمپرسور قرار دارند را هم تست کنید و در نهایت اقدام به تست و تعویض کمپرسور نمایید.

مواردی که باید تست شوند، به این شرح هستند:

  • مطمئن شوید برق به ترمینال کندانسور می‌رسد.
  • کنتاکتور را تست کنید و مطمئن شوید کنتاکتور درست عمل می‌کند و جریان را به خازن منتقل می‌کند.
  • از سلامت خازن مطمئن شوید و ببینید که جریان کامل را به کمپرسور می‌رساند یا نه.

درصورتی که از سلامت موارد بالا مطمئن شدید، نوبت به تست کمپرسور می‌رسد. تست کمپرسور به سه روش انجام می‌شود. قبل از انجام هر یک از این مراحل، باید از قطع جریان برق مطمئن شوید. بنابراین حتماً قبل از هر کاری فیوز اصلی را قطع کنید. در ادامه به توضیح این سه روش می‌پردازیم:

روش اول: تست کمپرسور از طریق تست سیم پیچ

مرحله اول: درپوش کمپرسور را باز کنید و مطمئن شوید سوکت‌های کمپرسور روغنی نباشند. روغنی بودن این سوکت‌ها مانع برقراری ارتباط با ترمینال می‌شود.

مرحله دوم: درصورتی‌که با انجام مرحله قبل، مشکل رفع نشد باید تست سیم پیچ را انجام دهید. برای این کار لازم است از یک اهم‌متر استفاده کنید و آن را بر روی بوق (Buzzer) قرار دهید و سپس کانکتور‌های کمپرسور (S,R,C) را دوبه‌دو با هم چک کنید. تمام کانکتور‌ها باید به هم راه داشته باشند و شما باید حتماً صدای بوق را بشنوید. اگر صدای بوق را شنیدید، به این معنی است که سیم‌پیچ سالم است و لازم است روش‌های دیگر را امتحان کنید.

لازم به ذکر است که سالم بودن سیم‌پیچ داخلی همیشه نشانه‌ی سلامت کمپرسور نیست. ممکن است سیم‌پیچ یک کمپرسور سالم باشد ولی مشکلات دیگری باعث عدم کارکرد یا راندمان ضعیف آن شود.

مرحله سوم: حالا نوبت تست اتصال بدنه است. در کمپرسورها، کانکتور‌های کمپرسور نباید بوق داشته باشند. برای تست این روش باید اهم‌متر را روی بوق قرار دهیم. سپس باید یک‌طرف سیم اهم‌تر را به کانکتور، و طرف دیگر آن را به بدنه‌ی کمپرسور یا لوله رفت متصل کنیم. اگر بوق داشت، کمپرسور و سیم‌پیچ خراب است. در غیر این صورت، باید از روش‌های دیگر استفاده شود.

توجه داشته باشید که قسمتی از بدنه‌ی کمپرسور که سیم اهم‌متر به آن وصل می‌شود، رنگ‌شده و یا کثیف بوده و مانع اتصال سیم به بدنه نشود. چون صحت تست را زیر سؤال می‌برد.

کمپرسور کولر گازی

روش دوم: تست کمپرسور از طریق تست صدا (Hammering)

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره شود که این آزمایش نباید بیشتر از ۳ ثانیه به طول انجامد. باید بدانید که زمان زیاد این تست بسیار خطرناک است.

برای انجام این تست، سوکت کابل استارت (Start) را از ترمینال کمپرسور جدا کرده و کمپرسور را به وسیله برق مستقیم و یا با راه‌اندازی کولر، روشن کنید. سپس موارد زیر را تست کنید:

۱. اگر کمپرسور به‌هیچ‌عنوان راه‌اندازی نشد، مطمئناً کمپرسور سوخته و راهی جز تعویض آن وجود ندارد.

۲. درصورتی‌که کمپرسور با صدای غیر‌طبیعی شروع به کار کرد و یا کلاً قفل شد و جریان بالایی کشید؛ به این معناست که روتور خراب است و در پی آن کمپرسور بی‌مصرف می‌شود و کمپرسور باید تعویض شود.

روش سوم:  تست کمپرسور از طریق تست کارکرد یا فشار کمپرسور

اگر با کمپرسوری مواجه هستید که در تست‌های قبلی سالم بوده ولی باوجود شارژ گاز کامل و عدم مشاهده هرگونه رطوبت در سیکل، سرمای مطلوبی تولید نمی‌کند؛ احتمال دارد کمپرسور از فشار افتاده باشد و باید آن را چک کرد. برای انجام این کار، قبل از هر چیز مطمئن شوید شیر برقی گیر نکرده و لوله مویی کولر گازی کیپ نشده باشد. سپس با خیال راحت به انجام این تست بپردازید. در ادامه، مراحل انجام این تست را شرح خواهیم داد.

قبل از شروع مراحل اصلی باید گاز موجود در سیستم را تخلیه کنید و سپس ورودی و خروجی یونیت را بازکرده و پنل خروجی را آزاد کنید. حال از دو طریق می‌توانید به انجام این تست بپردازید:

روش اول: استفاده از گیج مانوفیلد

در این روش باید از گیج استفاده کرد و فشار کمپرسور را اندازه‌گیری کرد. البته به دلیل تنوع کمپرسور‌ها به لحاظ ظرفیت و مدل و اختلاف فشار، شرح آن طولانی و عملاً کم‌مصرف خواهد بود. بنابراین به شرح روش دوم می‌پردازیم که بر روی اغلب کمپرسور‌ها تست‌شده و جواب داده است.

روش دوم: تست فشار کمپرسور با دست

در این روش باید کمپرسور را در حالت سرمایش روشن کرده و دست‌تان را جلوی خروجی لوله دهش کمپرسور قرار دهید. درصورتی ‌که کمپرسور سالم باشد، به ‌هیچ عنوان قادر نخواهید بود بیش از ۳ تا ۵ ثانیه دستتان را جلوی آن نگه‌دارید و کمپرسور دست شما را پس می‌زند. اما اگر در طول این مدت فشار قابل‌توجهی را روی دست خود حس نکردید، مطمئناً این کمپرسور دچار افت فشار شده است و نیاز به تعویض دارد. تست فشار را به ‌هیچ‌ عنوان نباید بیشتر از ۱۰ ثانیه ادامه داد.

تهران پارتیکو

تهران پارتیکو مجری تهویه مطبوع مراسمات مختلف شما از جمله : سمینارها،کنفرانس ها ،همایش ها ،نمایشگاه ها،و تمامی مراسم ها و  جشن های شما در محیط های باز و بسته می باشد. یکی از مهم ترین مزیت های اجاره وسایل و تجهیزات نمایشگاهی و تجهیزات مراسم از تهران پارتیکو برخورداری از تجربه چندین ساله کارشناسان خبره و دلسوز ماست که در همه مراحل اعم از انتخاب، ارسال و نصب تجهیزات در کنار شما بوده و برای هرچه بهتر شدن مراسم و نمایشگاه شما را کمک و همراهی می کنند.

جهت اطلاعات بیشتر با کار شناسان ما در تهران پارتیکو تماس حاصل فرمایید.