17
فوریه

آشنایی با کندانسور و اواپراتور

اپراتور

آشنایی با کندانسور و اواپراتور

مبدل حرارتی کندانسور از نظر ساختاری شباهت های زیادی به مبدل حرارتی اواپراتور دارد. برای مثال از نظر شکل ظاهری و نحوه نصب، کندانسور عمودی یا افقی پوسته و لوله ای عینا مشابه اواپراتور عمودی یا افقی پوسته و لوله ای است. (آشنایی با کندانسور و اواپراتور)

کندانسور (Condenser ) قطعه ای است که گاز مبرد گرم شده و تحت فشار قرار گرفته را به یک مایع خنک تبدیل می کند. این مایع از طریق سیستم اجاره کولر گازی جریان پیدا می کند و به خنک شدن دمای داخل خانه شما کمک می کند. همچنین گرمای جذب شده را به فضای خارجی انتقال می دهد و گاز مبرد را به یک مایع متراکم تبدیل می کند. بدون یک کندانسور با کیفیت بالا، واحد کولر گازی شما به طور موثری فضای داخلی شما را خنک نگه نمی دارد.

دستگاه اواپرانور یک نوع مبدل حرارتی است که در آن یک سیال مایع وارد میشود. و چون فشار پایینی دارد، با جذب کمترین حرارت به نقطه جوش میرسد و تبخیر میشود. (آشنایی با کندانسور و اواپراتور)

کندانسورهای کولر گازی

کندانسور کولر گازی

کندانسور کولر گازی قطعه مارپیچ شکل است که عده ای به آن کویل هم می گویند. کویل بین دو بخش کمپرسور و قرار گرفته و محلی است که گاز در آن به مایع تبدیل می شود.

عملکرد این قطعه به گونه ای است که مبردی که با فشار زیاد از لوله رفت کمپرسور (برای افزایش فشار مبرد و حرکت دادن آن)خارج می گردد،بر اثر تبادل حرارت با محیط خارج، گاز را خنک کرده و به مایع تبدیل می کند.

این فرایند در کندانسور اتفاق افتاده و به این ترتیب می توان گفت که این قطعه درخنک سازی دستگاه موثر است. کندانسور کولر گازی جزء قطعات خارجی این دستگاه بوده و معمولا در بیرون ساختمان نصب می شود. (اجاره کولر گازی)

قطعه مورد نظر، ازمس سخت ساخته می شود. کندانسور پره هایی دارد که با افزایش سطح تماس، خنک شدن آن را آسان تر می کنند. فن کندانسور هوای تازه را از کنار دستگاه مکیده و پس از عبور از روی کلاف تقطیر، به محیط پس می دهد. (آشنایی با کندانسور و اواپراتور)

معایب کندانسور

  • گرد و غبار و جرم گرفتن

به دلیل آن که کندانسور از قطعات خارجی کولر بوده و در خارج از ساختمان نصب میشود، به همین دلیل این قطعه در معرض گرد و خاک قرار میگرد و به مرور زمان باعث مشود، کندانسور به وسیله ی این گرد و غبار از جرم پوشیده بشود، و با عث مختل شدنِ روند خنک شدن میشود. که باید در اولین فرصت داخل لوله ها را شست.

  • سوراخ شدن کندانسور براثر پوسیدگی و ضربه خوردن

سوراخ شدن کندانسور بر اثر پوسیدگی و ضربه خوردن، بسیار خطر آفرین است و باید در اولین فرصت توسط یک تکنسین کولر گازی تعمیر شود.استفاده از آب در لوله ها منجر به خوردگی درون لوله می گردد.

  • یخ زدن کولر گازی در زمستان

زمانی که کولر گازی در حالت زمستانه قرار میگیرد به وسیله قطعه ای به نام شیر برقی سیکل کولر گازی برعکس شده و هوای گرم به داخل، و هوای سرد به بیرون دمیده میشود و به دلیل اینکه هوای سرد به بیرون هدایت میشود و هوای بیرون هم خود به خود سرد است امکان یخ زدن کندانسور یا پنل بیرونی زیاد است.

یخ زدن کولر گازی در زمستان

  • خرابی شیر برقی

اگر شیر برقی نتواند در زمان مناسب سیکل را برعکس کند هوای سرد به بیرون دمیده میشود و چون هوای بیرون هم سرد است امکان یخ بستن کولر گازی بالا خواهد رفت.

  • کمبود مبرد یا شارژ گاز

اگر شارژ گاز کولر گازی به اندازه کافی نباشد امکان یخ بستن کندانسور و لوله آن در فصل سرد سال بسیار زیاد است که با شارژ گاز به موقع شما میتوانید از این امر جلوگیری کنید

کندانسورها به ۳ دسته تبدیل میشود

  • کندانسور خنک شونده با هوا:

از هوا به عنوان تقطیر استفاده میشود. جریان هوا در یک کندانسور هوایی ممکن است به صورت طبیعی، یا به وسیله فن یا دمنده انجام شود. این کندانسورها به دلیل ظرفیت کم فقط در کاربردهای کوچک و بیش‌تر در یخچال‌ها و فریزرهای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • کندانسور خنک شونده با آب:

از آب برای تبخیر مبرد، استفاده میشود.

  • کندانسور تبخیری:

هوا و آب را برای تبخیر مبرد استفاده میکنند.در کندانسورهای تبخیری، با وجود افزایش دمای هوای عبوری، تقطیر مبرد بیشتر توسط تبخیر آب پاشیده شده روی کندانسور انجام می شود و وظیفه هوا دور کردن بخار آب حاصل از تبخیر و افزایش شدت تبخیر می باشد.

مبدل حرارتی اواپراتور

مبدل حرارتی اواپراتور نیز همانند کندانسور ساخته می شود. سیستم کندانسور و سیستم اواپراتور هر دو در طرح های مشابه ساخته می شوند که در ادامه تفاوت کندانسور و اواپراتور را نسبت به هم بررسی می کنیم. علت استفاده از کلمه مبدل حرارتی برای این سیستم ها این است که در واقع این دستگاه ها مبادله کننده حرارتی بین دو سیال هستند که گرما را از یک سیال (از طریق جداره لوله ها) به یک سیال دیگر منتقل می کنند و موجب افزایش یا کاهش درجه حرارت سیال مورد نظر و تغییر فاز آن می شوند.

اواپراتور کولر گازی

طرز کار اواپراتور به عنوان تبخیر کننده

هر سیال مایعی وارد دسته ای لوله ها میشود، و در اثر فشار تقریبا برابر یا بیشتر از فشار اتمسفر، و با گرفتن حرارت از یال داغ تبخیر میشود.

طرز کار اواپراتور به عنوان دستگاه سرمایشی

با جاری کردن سیال مبرد، گاز فریون R22 یا R407C، درون دسته ای از لوله ها و جاری کردن هوا توسط فن یا آب توسط پمپ، مبرد در دمای معمولی محیط و در فشار کمتر از فشار اتمسفر گرمای هوا یا آب را جذب میکند و درجه حرارت هوا یا آب را کاهش میدهد.

تفاوت کندانسور و اواپراتور

تفاوت کندانسور و اواپراتور در این است که در سیستم کندانسور یک سیال گازی با درجه حرارت و فشار بالا وارد لوله های آن شده و با گرفتن حرارت اضافی آن توسط هوا (هوا خنک یا فن دار) یا سیالی مانند آب (آب خنک یا پوسته و لوله)، سیال گازی داغ رفته رفته در طول لوله ها که حرکت می کند به حالت مایع تغییر فاز می دهد. بنابرین مبدل حرارتی کندانسور ، سیال گازی داغ در ورودی را به سیال مایع با درجه حرارت کم (تقطیر) در خروجی تبدیل می کند.

در شکل زیر نمایی شماتیک از کندانسور فن دار (هوا خنک) نشان داده شده است.

کندانسور فن دار

سیستم اواپراتور برعکس آن است. در واقع در مبدل حرارتی اواپراتور ، یک سیال مایع با درجه حرارت و فشار کم وارد لوله ها شده و با گرفتن حرارت (حرارت سیال اطراف لوله ها) از هوا، آب یا هر سیال دیگری از محیط اطراف، رفته رفته در طول لوله ها از حالت مایع به حالت گازی تغییر فاز می دهد. در واقع سیال مایع کم فشار با گرفتن حرارت از محیط اطراف خود، تبخیر شده و حالت گازی پیدا می کند.

این دستگاه ها خود از ابعاد مختلفی به دسته های دیگر تقسیم بندی می شوند که برای مثال می توان به کندانسور عمودی یا افقی و یا کندانسور هوا خنک یا آب خنک و یا جریان موافق و جریان مخالف و … اشاره کرد. با وجود ساده بودن ساختار این سیستم ها، نکات فراوانی در طراحی و تولید آنها وجود دارد که در صورت اعمال آن از نظر راندمان، طول عمر، هزینه های نگهداری و … برای مشتری مفید خواهد بود.

کندانسور فن دار

تهران پارتیکو

تهران پارتیکو مجری تهویه مطبوع مراسمات مختلف شما از جمله : سمینارها،کنفرانس ها ،همایش ها ،نمایشگاه ها،و تمامی مراسم ها و  جشن های شما در محیط های باز و بسته می باشد. یکی از مهم ترین مزیت های اجاره وسایل و تجهیزات نمایشگاهی و تجهیزات مراسم از تهران پارتیکو برخورداری از تجربه چندین ساله کارشناسان خبره و دلسوز ماست که در همه مراحل اعم از انتخاب، ارسال و نصب تجهیزات در کنار شما بوده و برای هرچه بهتر شدن مراسم و نمایشگاه شما را کمک و همراهی می کنند.

جهت اطلاعات بیشتر با کار شناسان ما در تهران پارتیکو تماس حاصل فرمایید.